• 1

    Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudományi Műhely

  • 2

    Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudományi Műhely

  • 3

    Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudományi Műhely

  • 4

    Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudományi Műhely

  • 5

    Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudományi Műhely

Vitakérdések a geográfiában

Győri Róbert

Eötvös Collegium

2010/2011 őszi félév

 

Mi a földrajz? Tudomány-e a földrajz? Egységes tudomány-e a földrajz? Van-e a földrajznak központi, kitüntetett alapkérdése, módszere; létezik-e valamilyen sajátos földrajzi szemlélet? Milyen gyakorlati hasznosítása van a földrajznak? Olyan kérdések ezek, amelyekkel minden földrajz szakos hallgató találkozik tanulmányai során, és amelyekkel minden geográfus kutató szembesül kutatásainak megtervezésekor és végrehajtásakor. Ez a szövegolvasó szeminárium ezekkel az alapkérdésekkel foglalkozik.

A kurzus egy angol nyelvű tankönyv tematikáját követi, minden egyes órán egy-egy kiemelt problémát jár körbe. A tankönyv sajátossága, hogy – ellentétben a legtöbb tudományelméleti kötettel, amelyek főként a társadalomföldrajz szemszögéből foglalkoznak az elméleti kérdésekkel – a természeti földrajzot és a társadalomföldrajzot egyforma súllyal kezeli. A kötet (CASTREE, Noel – ROGERS, Alisdair – SHERMAN, Douglas (eds.): Questioning geography (Fundamental debates).  Blackwell, Oxford, 2005.) a kérdéseket öt témakörbe csoportosítja, és anyagát 17 fejezetben tárgyalja. A hallgatóknak a szeminárium során minden alkalomra a tankönyv egy-egy fejezetét kell elolvasniuk (kb. 15 oldalas angol nyelvű szöveg), amelyet az órán részletesen megbeszélünk, a félév végén pedig egy kiválasztott témakörből kell megírniuk szemináriumi dolgozatukat. A 17 fejezet közül nem foglalkozunk mindegyikkel (kb. 11 órát lehet tervezni a félévben), hanem a 8, általam kiválasztott fejezet mellé a hallgatók döntése, érdeklődése alapján választunk ki még 3-4-et. A hallgatók számára a tankönyv elektronikusan hozzáférhető.

 

Az áttekintendő fő kérdések:

  1. A földrajz „természete” – Egységes tudomány-e földrajz vagy két különálló diszciplína alkotja, amelyeknek nincs közük egymáshoz?
  2. A földrajzi kutatás elméleti keretei (approaches) – (Természet)tudomány-e földrajz? Milyen tudomány a természeti földrajz és természettudománynak tekinthető-e a társadalomföldrajz?
  3. Alapvető viták a földrajzban – A földrajz általános törvényeket keres, vagy egyedi jelenségekkel foglalkozik? A valóság leírására törekszik, vagy a reprezentációt kutatja? Van-e átfogó, minden jelenségre érvényes földrajzi elmélet?
  4. A földrajz gyakorlata – Térképezés, modellezés, terepmunka, kvantifikálás és elméletalkotás.
  5. A földrajz gyakorlati felhasználása – A földrajz szerepe a területi tervezésben. A földrajz szerepe az oktatásban.

 

Irodalom

CASTREE, Noel – ROGERS, Alisdair – SHERMAN, Douglas (eds.): Questioning geography (Fundamental debates).  Blackwell, Oxford, 2005.

 

Földrajz és művészetek

(llln9266d/1)

Czirfusz Márton

 Eötvös József Collegium

2010/2011 tavaszi félév

 

A kurzus ismertetése

A Mendöl Tibor Földrajz–Földtudomány–Környezettudomány Műhely oktatási rendszerében hagyományosan kitüntetett szerepük van azoknak a szemináriumoknak, amelyek a BSc- és MSc-képzés tanterveiben nem, vagy alig érintett témaköröket dolgoznak fel. Ezek sorába illeszkedik a Földrajz és művészetek című, a társadalomföldrajzi érdeklődésű collegisták számára kínált szövegolvasó szeminárium.

A tantárgy célja, hogy betekintést nyújtson a nyugati társadalomföldrajzban az elmúlt évtizedekben különösen a kulturális fordulat hatására megszaporodott azon kutatási témákba, amelyek művészeti ágakhoz, művészeti alkotásokhoz földrajzos szemmel közelítenek. A tematika összeállításakor nem elsősorban az átfogó elméleti alapok megszerzésére helyeztem a hangsúlyt, hanem sokkal inkább a kérdésfeltevések (és ebből következően természetesen a megközelítésmódok és a módszertanok) sokszínűségének megismerését tartottam fontosnak.

Tematika

  1. Bevezetés: a társadalomföldrajz és a művészetek közeledése
  • Cloke, Paul – Cook, Ian – Crang, Philip – Goodwin, Mark – Painter, Joe – Philo, Chris (2004) Practising human geography. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE. Chapter 4. Imaginative sources. 93–122.

  • Rose, Gillian (2001) Visual methodologies. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE. Chapter 1. Researching visual materials: towards a critical visual methodology. 5–32.

  1. Egy klasszikus téma: táj, földrajz és művészetek
  • Cosgrove, Denis (2003) Landscape and the European sense of sight – eyeing nature. In: Anderson, Kay – Domosh, Mona – Pile, Steve – Thrift, Nigel (eds.) Handbook of cultural geography. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE. 249–268.

  • Cresswell, Tim (2003) Landscape and the obliteration of practice. In: Anderson, Kay – Domosh, Mona – Pile, Steve – Thrift, Nigel (eds.) Handbook of cultural geography. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE. 269–281.

  1. Tájképfestészet és imperializmus
  • Bassin, Mark (2000) ‘I object to rain that is cheerless’: landscape art and the Stalinist aesthetic imagination. Ecumene. 7(3). 313–336.

  • John, Gareth E. (2001) Cultural nationalism, westward expansion and the production of imperial landscape: George Catlin’s native American West. Ecumene. 8(2). 175–203.

  1. A kapitalizmus földrajza és fotóművészet
  • Crang, Mike (2010) The death of great ships: photography, politics, and waste in the global imaginary. Environment and Planning A. 42(5). 1084–1102.

  • Sekula, Allan (1988) Geography lesson: Canadian notes. Assemblage. 6. 24–47.

  1. Film és földrajz: elméleti közelítések
  • Aitken, Stuart C. – Dixon, Deborah P. (2006) Imagining geographies of film. Erdkunde. 60(4). 326–336.

  • Kennedy, Christina – Lukinbeal, Christopher (1997) Towards a holistic approach to geographic research on film. Progress in Human Geography. 21(1). 33–50.

  1. Geopolitika és film / képregény
  • Dittmer, Jason (2007) The tyranny of the serial: popular geopolitics, the nation and comic book discourse. Antipode. 39(2). 247–268.

  • Dodds, Klaus (2006) Popular geopolitics and audience dispositions: James Bond and the Internet Movie Database (IMDb). Transactions of the Institute of British Geographers. 31(2). 116–130.

  • Dunnett, Oliver (2009) Identity and geopolitics in Hergé’s Adventures of Tintin. Social & Cultural Geography. 10(5). 583–598.

  1. Birodalomépítés a városokban
  • Atkinson, David – Cosgrove, Denis (1998) Urban rhetoric and embodied identities: city, nation, and empire at the Vittorio Emanuele II monument in Rome, 1870–1945. Annals of the Association of American Geographers. 88(1). 28–49.

  • Hagen, Joshua – Ostergren, Robert (2006) Spectacle, architecture and place at the Nuremberg Party Rallies: projecting a Nazi vision of past, present and future. Cultural Geographies. 13(2). 157–181.

  1. Helyek és design
  • Molotch, Harvey (1996) L.A. as design product. How art works in a regional economy. In: Scott, Allen J. – Soja, Edward W. (eds.) The City. Los Angeles and urban theory at the end of the twentieth century. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press. 225–275.

  • Rusten, Grete – Bryson, John R. – Aarflot, Unni (2007) Places through products and products through places: Industrial design and spatial symbols as sources of competitiveness. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography. 61(3). 133–144.

  1. Identitás, zene és földrajz
  • Aitken, Stuart C. – Craine, James (2002) The pornography of despair: lust, desire and the music of Matt Johnson. ACME: An International E-Journal for Critical Geographies. 1(1). 91–116.

  • Connell, John – Gibson, Chris (2004) World music: deterritorializing place and identity. Progress in Human Geography. 28(3). 342–361.

  • Kong, Lily (1995) Popular music in geographical analyses. Progress in Human Geography. 19(2). 183–198.

  1. Földrajz, irodalom, szövegek
  • Hones, Sheila (2008) Text as it happens: literary geography. Geography Compass. 2(5). 1301–1317. (valamint Mike Crang és James Kneale kommentárjai)

  • Sharp, Joanne P. (2000) Towards a critical analysis of fictive geographies. Area. 32(3). 327–334.

  1. Mindannyian írók vagyunk? Az írási gyakorlatról a társadalomföldrajzban
  • Cloke, Paul – Cook, Ian – Crang, Philip – Goodwin, Mark – Painter, Joe – Philo, Chris (2004) Practising human geography. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE. Chapter 11. Representing human geographies. 336–363.

  • Cook, Ian (1998) ‘You want to be careful you don’t end up like Ian. He’s all over the place’: autobiography in/of an expanded field (the director's cut). University of Sussex Research Papers in Geography. 34. Letölthető innen: http://writingcollaboration.files.wordpress.com/2008/09/directors-cut.pdf

  1. Földrajzosok és művészek együttműködésben
  • Anderson, Paul – Carvalho, Melanie – Tolia-Kelly, Divya (2001) Cultural geographies in practice: Intimate distance: fantasy islands and English lakes. Ecumene. 8(1). 112–119.

  • Cook, Ian (2000) Cultural geographies in practice: Social sculpture and connective aesthetics: Shelley Sacks’s ‘Exchange values’. Ecumene. 7(3). 337–343.

  • Foster, Kate – Lorimer, Hayden (2007) Cultural geographies in practice: Some reflections on art-geography as collaboration. Cultural Geographies. 14(3). 425–432.

  • Landing. Eight collaborative projects between artists + geographers. http://www.gg.rhul.ac.uk/VG/landing/

Követelmények

  • Rendszeres óralátogatás és a tematikában feltüntetett szakirodalom közül minden alkalomra egynek az elolvasása.

  • A kurzus tematikájához kapcsolódó 8–10 oldalas szemináriumi dolgozat megírása, vagy egyéb műfajú teljesítése.

 

A tematikában feltüntetett szakirodalom elérhető a Moodle-on (http://elearning.elte.hu).

© 2018 EJC - Mendöl Tibor Földrajz-Földtudomány-Környezettudomány Műhely